14 mrt. 2024
Is de gekozen interieurstijl niet helemaal jouw ding? Zijn er veel technische punten die niet kloppen? En staat er een veel te oud echtpaar in een starterswoning? Het maken van een goede interieurimpressie lijkt eenvoudiger dan het is. Een goed eindresultaat hangt samen met een goede start. Zonder een goed voortraject kan het eindresultaat anders zijn dan wat het zou moeten zijn. En dat is zonde! Ik neem je mee in de stappen die ik doorloop voordat ik start met het maken van de interieurimpressie.
Brainstormsessie
Allereerst plan ik een gesprek in met de klant. Dit kan door middel van een videocall of gezellig bij ons op kantoor. Tijdens zo'n brainstormsessie zijn er een aantal factoren die we bespreken om het project zo goed mogelijk in kaart te brengen. We maken keuzes in welke bouwnummers we willen uitlichten en bespreken technische punten, zoals luchtventielen en type deuren.
Doelgroep
Ook de doelgroep is een belangrijk onderwerp tijdens een brainstormsessie. Wat voor type mensen zijn het, welke leeftijdscategorie gaat het om en zijn het startende of grote gezinnen? De doelgroep speelt een grote rol in het maken van een goede interieurimpressie. Het bepaalt de richting van interieurstijlen en de verhalen die worden toegepast. Zo past een retro chique interieurstijl, met praktische meubels, beter bij een oudere doelgroep dan een kleurrijke stijl met drukke prints. De doelgroep is dus alles bepalend voor het kiezen van een juiste interieurstijl en zijn de hoofdpersonage van het verhaal dat verteld wordt.
Interieurstijlen
Van Scandinavisch tot hotel chique; in de wereld van interieur zijn er talloze wegen die bewandeld kunnen worden. En vaak doorkruizen deze wegen elkaar ook nog eens. Het is daarom goed om te kijken naar een aantal factoren, zodat er makkelijk gefilterd kan worden tussen de interieurstijlen. Niet alleen de doelgroep, maar ook het type woning, de uitzichten en de omgeving zijn voorbeelden van dit soort factoren. Zodra we dit goed in kaart hebben, start ik met het maken van een passend moodboard. Dit moodboard is bepalend voor het eindresultaat. Hierin komen de materialen, kleuren en vormen naar voren die later in het project worden doorgevoerd. Als het moodboard naar wens is, is het voortraject afgerond en kan ik daadwerkelijk starten met het maken van de interieurimpressie.
Benieuwd naar wat wij allemaal hebben gemaakt?
Auteur: Debby van de Graaf // 3D interieur visualiser