0%

Vastgoedmarketing in 2024 – Waar moet ik op letten?

1 jan. 2024

De Nederlandse vastgoedmarkt is nog steeds niet gestabiliseerd. Een nieuwe omgevingswet, stikstofproblemen, een haperende economie en de opkomst van kunstmatige intelligentie. Hoe gaan we daarmee om? Het is een periode van onrust die vooral door de wereldeconomie en de politiek wordt veroorzaakt.

Scroll
Maastoren   Rotterdam 4017

Nou, zoals we dat met z'n allen in de vastgoedmarkt altijd doen: gewoon stug door blijven gaan. Die één miljoen extra woningen in 2030 komen er natuurlijk niet zomaar. Graag nemen we jullie mee in de highlights die wij dit jaar voor de vastgoedmarketing verwachten.

Nieuwe Omgevingswet
Bij Nuvastgoed wachten we voor onze opdrachtgevers de ontwikkelingen af van de nieuwe Omgevingswet. Een wet waar tientallen jaren voorbereiding aan vooraf is gegaan en die bedoeld is om alles beter en eenvoudiger te maken, lijkt door gebrek aan toetsing veel onrust te gaan veroorzaken. Participatie van belanghebbenden wordt belangrijker dan ooit, dus zorg hier dan voor goed verzorgde communicatiemiddelen.

Tot € 50.000,- extra leencapaciteit voor energiezuinige nieuwbouwwoning
De maximaal toegestane hypotheek voor een nieuwbouwwoning is vanaf 1 januari gekoppeld aan het energielabel. Hoe energiezuiniger de woning, des te meer hypotheek een koper kan verkrijgen. Met energielabel A++++ betreft het extra leenbedrag € 50.000,-. Een extra energiezuinige woning is belangrijk voor een koper en het is nog belangrijker dat dit ook wordt uitgelegd aan de koper wat de korte- en langetermijnvoordelen, en dan met name financieel, betekenen. Dus extra belangrijk om dit goed in je verkoopdocumentatie te verwerken.

Opkomst van AI en AR
Het zal niemand ontgaan zijn. De ontwikkeling van AI (kunstmatige intelligentie) gaat harder dan ooit. Op korte termijn gaat dit ervoor zorgen dat bepaalde werkzaamheden die extreem veel tijd kostten, nu in een handomdraai gedaan kunnen worden. De komende tijd gaan wij op wekelijkse basis verkennen wat de nieuwe mogelijkheden zijn om voor onze opdrachtgevers een betere dienstverlening te kunnen bieden tegen een betere prijs.

Ook AR (Augmented Reality) gaat met de release van de Apple Vision Pro (de VR-bril van Apple) een gigantische sprong maken. Ook voor de vastgoedmarketing gaat er nu echt een wereld open. Een potentiële koper kan nu echt in zijn of haar toekomstige woning lopen en deze zelfs configureren.

Vooruitblik 2024
Opnieuw krijgen we weer een wild jaar in de vastgoedmarkt. Een jaar dat alle kanten op kan gaan. Bij Nuvastgoed staan wij met ons team klaar om alle uitdagingen die het jaar gaat bieden aan te gaan en verwachtingen te overtreffen.

Auteur: Rick Bezemer // Commercieel directeur